BLOG | De tweede helft: die is allang begonnen
De zomer is voorbij. Geen Olympische Spelen dit jaar, maar wel een sportzomer vol momenten die ons eraan herinneren dat de tweede helft vaak beslissend is. Wie houdt het tempo vol tot het einde, zet de beslissende sprint in of weet juist in de slotfase het verschil te maken?
In het bedrijfsleven is het niet anders. September voelt als de start van de ‘tweede helft’. Maar feitelijk hebben we nog maar vier maanden ter beschikking voor de jaarwisseling. En daarbij moet je ook nog rekening houden met de herfstvakanties en een korte decembermaand vanwege de Kerst en Oud & Nieuw.
En vergeet je niet voor te bereiden op ‘de volgende wedstrijd’
Realistische planning
Ik ben zeker niet de enige ondernemer die jaar op jaar bemerkt dat die ‘tweede helft’ van het jaar zakelijk gezien korter lijkt. En dat, terwijl er veel in te doen is. Beurzen waaraan deelgenomen wordt of die het bezoeken waard zijn. Verschillende projecten die nog afgerond moeten worden. Contractbesprekingen met klanten voor het volgende jaar. De budgetrondes die weer van start zijn gegaan. De tijd dringt, de spanning neemt toe. Focus daarom op die dingen die echt belangrijk zijn en ertoe doen om ‘de wedstrijd van dit jaar te winnen’ en maak een realistische planning daarvoor.
Ook de periode daarna
Maar vergeet daarbij niet de voorbereidingen op ‘nieuwe wedstrijden’ in het aankomend jaar maar ook daarna. Ook daarvoor geldt dat je er de nodige aandacht aan moet besteden. In de praktijk zie ik echter vaak dat juist de focus gericht wordt op de hectiek rondom ‘die tweede helft’ van het lopende jaar. En dat het vooruit kijken naar de activiteiten voor het aankomend jaar, naar achteren geschoven wordt. Er (weer) onvoldoende aandacht voor is en je eigenlijk al met een achterstand begint aan de nieuwe ‘eerste helft’. Laat staan op de periode daarna.
Sporters en hun coaches richten zich zonder meer ook op de lopende wedstrijd. Maar samen met het begeleidingsteam worden ook al voorbereidingen voor aankomende wedstrijden genomen. Waarbij vaak al verder vooruit gekeken wordt dan naar de eerstvolgende wedstrijd. Kijk maar eens naar de cycli rondom Olympische spelen. Daarvoor beginnen de voorbereidingen vaak al direct na de voorgaande editie. Al zijn die misschien nog beperkt. Maar in het Meso-plan zijn de volgende Olympische spelen al wel aangemerkt als belangrijk moment om naar toe te werken. Een stip op de horizon zeg maar en zo’n dikke drie jaar vooruit.
Vertouwen in de toekomst of 'toekomstvertrouwen'
Misschien is het een goede zaak om ook in jouw bedrijf verder vooruit te kijken dan het aankomende jaar. Temeer omdat uit onderzoek bekend is dat bedrijven die hun blik verder vooruit werpen op de middellange (3-5 jaar) en zelfs naar de lange termijn (6-10 jaar), beter presteren. Zeker ook in roerige en onzekere tijden, zoals nu met geopolitieke spanningen en een Nederlandse (demissionair) kabinet dat vleugellam is waar het besluitvorming betreft. Maar ook een aanhoudende spanning op de arbeidsmarkt en technologie waarvan de ontwikkelingen en veranderingen zich alsmaar en steeds sneller blijft opvolgen.
Het zijn externe factoren die van invloed zijn op de business van ieder (technische) bedrijf. Voor de een misschien wat minder dan voor de ander. Maar zeker niet alleen het komende jaar. Juist ook op middellange en lange termijn. Dan is het eigenlijk wel vreemd dat met name in het MKB de blik op de korte termijn gericht is, zoals blijkt uit onderzoek van CBS en Panteia. En dat daarbij vooral gekeken wordt naar cijfers over economische verwachtingen. Maar bedenk wel als ondernemer/manager dat je vrijwel geen of helemaal geen invloed hebt op externe factoren zoals economische omstandigheden en (geo)politiek ontwikkelingen. En zelfs technologische ontwikkelingen heb je als (technisch)bedrijf niet 100% in eigen hand.
Welkom bij STEM van de Master over ‘toekomstvertrouwen’
Veel technische mkb-bedrijven worstelen met één terugkerende vraag in relatie tot hun vertrouwen in de toekomst: Durven we te investeren – of wachten we af?
Tijdens deze masterclass gaan we dieper in op het begrip ‘toekomstvertrouwen’ en de betekenis ervan voor technische bedrijven en hun kijk op de toekomst ervan.
Samen met Dr. Raymond Loohuis (Universiteit Twente), verkennen we ook hoe toekomstvertrouwen binnen bedrijven ontstaat – en waarom het zo bepalend is voor strategische keuzes. Hoe je als organisatie naar technologie, marktdruk en regelgeving kijkt. En hoeveel vertrouwen je écht hebt in je eigen wendbaarheid?
Een STEM van de Master speciaal voor managers en besluitvormers in de technische B2B en maakindustrie die willen weten: hoe bouwen we toekomstvertrouwen – en hoe zetten we dat om in actie?
- Datum: dinsdag 18 november 2025
- Aanvang: 15.00 uur.
- Duur: 2 uur
- Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens volgen na aanmelding.
- Deelname is ter introductie van het Future Trust concept kosteloos.
STEM staat voor je klaar
Neem je marketing serieus!
Wil je meer te weten komen over de rol van marketing, sales, innovatie en (marketing)communicatie bij de Business Development van jouw technische B2B bedrijf? Kijk dan voor meer informatie verder rond op onze website. Of neem contact op voor een (gratis) persoonlijk overleg hierover.