BLOG | Waait jouw maakbedrijf met alle winden mee?
Uit meerjarig onderzoek blijkt dat gemiddeld slechts 16% van de afnemers puur op prijs koopt. Dan is de wereld van de niet-prijskopers dus veel groter. En zijn er zeker mogelijkheden om uit de greep van de prijskopers te blijven – als je dat maar wilt. Of anders gezegd: mits je jouw strategie erop baseert dat je niet in de handen van de prijskopers hoeft te belanden. En dat kan door toegevoegde waarde te leveren die door andere typen kopers wél wordt gewaardeerd.
Maar zelfs als je van mening bent dat je prijskopers nodig hebt voor jouw business, dan nog kun je er iets aan doen dat je niet telkens door de prijsmangel gehaald wordt. Want je kunt ook kiezen voor een strategie waarbij je prijskopers feitelijk te slim af bent: die van Cost Leadership (Michael Porter). Zelf beveel ik liever de strategie van Operational Excellence (Tracey & Wiersema) aan. Want die laat meer ruimte om toegevoegde waarde te leveren aan afnemers. En zeker niet altijd tegen de laagste prijs.
Kiezen belangrijker dan ooit!
Ook als afnemers niet op prijs kopen, zijn ze veeleisend. En reken maar dat zij dat ook niet voor de lol doen, maar omdat ook zij ertoe ‘gedwongen worden’. Neem nu de hyperconcurrentie die in vrijwel alle markten aanwezig is. Dat maakt het voor bedrijven noodzakelijk nieuwe producten heel snel op de markt te brengen. Time-to-market is daarbij het codewoord en cruciaal. Toeleveranciers die een rol kunnen spelen bij het verkorten hiervan zijn ‘king’.
Als toeleverancier heb je ook hier weer de keuze. Laat je je telkens ringeloren door klanten die jou onder druk zetten om snel prototypes te leveren? Of maak je keuzes en richt je jouw organisatie zo in dat die juist gekozen wordt door afnemers vanwege de wijze waarop jouw bedrijf op specifieke behoeften van hen weet in te spelen? En je hiermee dus toegevoegde waarde levert die klanten ook echt waarderen?
Het kiezen van een strategische uitgangspositie die jouw organisatie een voorsprong geeft op de concurrentie is belangrijker dan ooit. Het geeft sturing aan je organisatie. Duidelijkheid voor de medewerkers ten aanzien van wat wel en niet gedaan moet worden. Het vormt daarmee de basis voor de meerwaarde die je aan je klanten levert. Bovendien geeft het houvast in snel veranderende tijden, om niet met alle winden mee te hoeven waaien.
De basis daarvoor wordt gevormd door ’toekomstvertrouwen’: het vermogen van bedrijven om vanuit eigen kracht in te spelen op toekomstige veranderingen. Daardoor kunnen bedrijven risico’s beter inschatten en met meer slagkracht beslissingen nemen over investeringen in mensen, middelen, innovatie en technologie.
Vertouwen in de toekomst of 'toekomstvertrouwen'
Misschien is het een goede zaak om ook in jouw bedrijf verder vooruit te kijken dan het aankomende jaar. Temeer omdat uit onderzoek bekend is dat bedrijven die hun blik verder vooruit werpen op de middellange (3-5 jaar) en zelfs naar de lange termijn (6-10 jaar), beter presteren. Zeker ook in roerige en onzekere tijden, zoals nu met geopolitieke spanningen en een Nederlandse (demissionair) kabinet dat vleugellam is waar het besluitvorming betreft. Maar ook een aanhoudende spanning op de arbeidsmarkt en technologie waarvan de ontwikkelingen en veranderingen zich alsmaar en steeds sneller blijft opvolgen.
Het zijn externe factoren die van invloed zijn op de business van ieder (technische) bedrijf. Voor de een misschien wat minder dan voor de ander. Maar zeker niet alleen het komende jaar. Juist ook op middellange en lange termijn. Dan is het eigenlijk wel vreemd dat met name in het MKB de blik op de korte termijn gericht is, zoals blijkt uit onderzoek van CBS en Panteia. En dat daarbij vooral gekeken wordt naar cijfers over economische verwachtingen. Maar bedenk wel als ondernemer/manager dat je vrijwel geen of helemaal geen invloed hebt op externe factoren zoals economische omstandigheden en (geo)politiek ontwikkelingen. En zelfs technologische ontwikkelingen heb je als (technisch)bedrijf niet 100% in eigen hand.
Welkom bij STEM van de Master over ‘toekomstvertrouwen’
Veel technische mkb-bedrijven worstelen met één terugkerende vraag in relatie tot hun vertrouwen in de toekomst: Durven we te investeren – of wachten we af?
Tijdens deze masterclass gaan we dieper in op het begrip ‘toekomstvertrouwen’ en de betekenis ervan voor technische bedrijven en hun kijk op de toekomst ervan.
Samen met Dr. Raymond Loohuis (Universiteit Twente), verkennen we ook hoe toekomstvertrouwen binnen bedrijven ontstaat – en waarom het zo bepalend is voor strategische keuzes. Hoe je als organisatie naar technologie, marktdruk en regelgeving kijkt. En hoeveel vertrouwen je écht hebt in je eigen wendbaarheid?
Een STEM van de Master speciaal voor managers en besluitvormers in de technische B2B en maakindustrie die willen weten: hoe bouwen we toekomstvertrouwen – en hoe zetten we dat om in actie?
- Datum: dinsdag 18 november 2025
- Aanvang: 15.00 uur.
- Duur: 2 uur
- Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens volgen na aanmelding.
- Deelname is ter introductie van het Future Trust concept kosteloos.
STEM staat voor je klaar
Neem je marketing serieus!
Wil je meer te weten komen over de rol van marketing, sales, innovatie en (marketing)communicatie bij de Business Development van jouw technische B2B bedrijf? Kijk dan voor meer informatie verder rond op onze website. Of neem contact op voor een (gratis) persoonlijk overleg hierover.